Lil Kleine

Lil Kleine is een van ’s lands meest beruchte en bekendste artiesten ooit.

 

De carrière van Lil Kleine (Jorik Scholten) begint al op zijn achtste wanneer hij veel tijd spendeert aan dansen en acteren en bereikt hiermee ook al een groot publiek wanneer hij verschijnt in de bekende Nederlandse televisieshow ‘Praatjesmakers’. De video van een jonge Scholten die vertelt over zijn ambities als rapper komt inmiddels vaak in televisieprogramma’s voorbij. Ambities die inmiddels ruimschoots zijn waargemaakt.

 

Kenmerkend voor het werk van Lil Kleine is zijn Amsterdamse accent, samen met zijn controversiële teksten. Drank & Drugs is sinds haar release in 2015 een klassieker in Nederlandse muziek canon. Het nummer (feat. Ronnie Flex) werd kort na de release in het Duits vertaald en ook bij onze Oosterburen slaat de plaat ‘Stoff und Schnaps’ aan, waarna ook andere platen van Scholten worden vertaald.

 

De albums waarop Lil Kleine te horen is, scoren stuk voor stuk hoge aantallen streams. Zo komt in de lente van 2015 het langverwachte TopNotch-album ‘New Wave’ uit, met daarop maar liefst negen nummers van Lil Kleine. De single van het album werd ‘Zeg Dat Niet’ van Lil Kleine en compagnon Ronnie Flex. Met 23 miljoen plays op YouTube werd deze een enorm succes. In 2015, het jaar dat de definitieve doorbraak van Lil Kleine zou betekenen, worden onder meer een gouden album, vier gouden platen, twee platina platen en een triple platina plaat uitgebracht!

 

Begin 2016 kondigt Lil Kleine zijn eerste solo-album aan. Op 12 februari 2016 ziet WOP het levenslicht. Binnen slechts 24 uur staat het album op nummer #1 in de iTunes charts. In de eerste drie dagen daarna verbreekt het album landelijke records van onder andere Justin Bieber en Marco Borsato. Inmiddels staat de teller al op meer dan 114 miljoen streams voor het album. Op 19 februari schrijft Lil Kleine geschiedenis doordat alle elf (!) de tracks van WOP in de Top 35 staan van de Single Top 100. Daarnaast komt het album direct binnen op #1 in de Album Top 100, wat nooit eerder een Nederlandstalig rap-album is gelukt.

Na de succesvolle uitverkochte Topdown Tour heeft Lil Kleine zich gefocust op zijn tweede album ‘Alleen’. Het album dat 26 mei 2017 uitkwam, ontplofte en wordt nog steeds massaal gestreamd. Het album kwam binnen op de nummer 1 positie van de Top 100 beste albums, maar ook de singles ‘Alleen’ en ‘Krantenwijk’ (na Ed Sheeran’s ‘Shape of You’ de meest beluisterde plaat van 2017) zijn genoteerd als de beste tracks in de Single Top 100. De single ‘Alleen’ heeft dan ook meer dan 44 miljoen streams behaald en de single ‘Krantenwijk’ ft. Boef, al meer dan 58 miljoen streams. De bijbehorende ‘Alleen’ Tour ging van start in Carré Amsterdam en was binnen 24 uur uitverkocht. Het optreden in Carré in slechts 30 minuten.

In September dit jaar komt het langverwachte album ‘Het Album’ uit en zal naar verwachting zijn voorgangers overtreffen.

 

In november 2017 sleept Scholten de European Music Award (EMA) voor Best Worldwide Act in de wacht. ‘Slechts een begin’ zoals hij zelf na afloop zou zeggen. Een vooruitziende blik, zo bleek later.

 

Want ook die woorden werden waargemaakt, daar de Lil Kleine-trein in 2019 voortvarend doordenderde. In mei van dat jaar wist de Amsterdammer de prestigieuze Ziggo Dome voor het eerst in de geschiedenis van Nederlandse solo rappers maar liefst twee keer uit te verkopen.

 

Naast alle shows, media-optredens en studiosessies heeft Lil Kleine een fanbase opgebouwd van meer dan 1.600.000 volgers op Instagram. En met meer dan 226 miljoen views op Youtube en zo’n 320 miljoen streams op Spotify blijft Lil Kleine erg populair en opgeteld maakt dit hem een van de meest invloedrijke personalities van de Benelux.

 

Naast zijn faam schuilt in Jorik een ware ondernemer. Zo is hij oprichter van meerdere bedrijven waaronder zijn eigen café ‘t Lammetje’ in Amsterdam, zijn patatzaak ‘De Belg’ en zijn eigen kledingmerk ‘JORIK’. Daarbij is hij in 2019 een bijzondere samenwerking aangegaan met John de Mol, met wie hij het online lifestyle platform ‘NEW WAVE’ ontwikkelt dat zich richt op jongeren tussen de 15-24 jaar. Dat platform ging in oktober van 2019 live en startte onder andere met de documentaire serie ‘Jorik’s Life’ waarin Jorik gevolgd wordt op zijn reis naar de (nog hogere) top.